Wednesday, February 8, 2017

Bila Allah Bagi Hidayah....Tiada Siapa Dapat Menghalangnya

Bismillah....

Pertamanya saya ingin memanjatkan rasa syukur kepada ALLAH SWT atas izin dan kurniaanNya juga saya dipertemukan dengan insan-insan hebat di muka bumiNya ini.

Kenapa saya cakap macam tu?? Sebab saya rasa bertuah sangat bila ALLAH lapangkan saya, mudahkan urusan saya untuk berhijrah daripada kejahilan dan bertemu dengan kedamaian.

Kedamaian yang tak pernah saya rasakan sebelum ni.  Saya bukanlah insan yang sempurna dan kerap kali melakukan kesilapan.  Bila ALLAH bagi hidayah, saya rasa sayalah orang yang paling beruntung sebab hidayah hanya datang pada orang yang ALLAH suka dan terpilih.

Setiap kehidupan ni memang ALLAH dah aturkan setiap sesuatu kejadian.

Alhamdulillah...saya dipertemukan dengan insan-insan hebat yang berada di sekeliling saya saja. Mereka ni tak jemu-jemu memberi nasihat, pandangan, sokongan dan bantuan kepada saya sehinggalah saya rasa seolah-olah saya dapat sesuatu yang sangat berharga.  Program-program ilmu yang saya hadiri bukanlah untuk menunjukkan bahawa saya ni orang yang baik tetapi di situlah saya kata pada diri saya, "Aku ingin belajar untuk menjadi insan yang baik.  Masih banyak ilmu perlu kupelajari.  Dan aku masih punya kelemahan. Disebabkan itulah aku perlu belajar dan terus belajar."

Alhamdulillah, semakin hari semakin ramai pula sahabat-sahabat lain yang ingin bersama-sama ikut saya ni ke majlis ilmu.  Betul kata-kata orang alim ulama', "Kalau kita nak ajak orang jadi baik, kita kenalah jadi baik dulu.  Lepas tu, orang pasti akan ikut kita."

Tak perlu kita paksa orang untuk jadi baik macam kita sebab kita pun masih belajar.  Yang penting ajak dan bawa orang itu bila hati seseorang itu terdetik untuk bersama kita ke jalan kebaikan. Sebab lama-lama orang tu pun pasti akan cemburu dengan kesungguhan kita.  Percayalah "BILA ALLAH BAGI HIDAYAH..TIADA SIAPA DAPAT MENGHALANGNYA.

InshaaALLAH...
Biar siapapun kita, yakinlah tidak ada manusia yang tak ingin jadi baik dan tak ada pula orang yang ingin terus jadi jahat.  Banyakkan tahajjud, berzikir, berdoa dan terus berdoa agar ALLAH terus bagi hidayah buat kita....

Wallahua'lam...




No comments:

Post a Comment